Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Nyakkendős vegacicától a partizánkandúrig

Mint minden komoly rajzfilmes országnak, a Szovjetuniónak is volt macskás filmje. A szovjet gyerekeknek Leopold és az ő elmaradhatatlan lila nyakkendője jutott. Meg a mesék zárómondata: Gyerekek, legyünk barátok (éljünk barátságosan). A történetek nem voltak túl bonyolultak: Leopold éli a lakótelepi szovjet kispolgárok hétköznapi életét, két kisegér (fantáziadús nevük: Szürke és Fehér) kihasználva a macska békés természetét, megpróbálja kizökkenteni nyugalmából ("Gyere ki, te aljas gyáva!"), ám ez nem sikerül nekik, mert Leopold bárgyúan boldog ugyan, de mindenre felkészült. A magyar változatban Márkus László hangja erősített rá Leopold negédességére. 1975-től 1987-ig 11 részt rendezett Anatolij Reznyikov, oroszul eleinte a legendás Andrej Mironov adta a hangokat, később Alekszandr Kaljagin (az orosz Haumann Péter) vette át a szerepet. A történetek egyszerűsége lehetőséget adott arra az alkotóknak, hogy szórakoztassák magukat: szinte az összes Leopoldban elrejtettek utalásokat korabeli szovjet filmekre, és valami miatt a 13-as szám iránti vonzalmukat is itt élték ki.

1 Tovább

Luxus ékszertől a gyümölcsléig. Open! Design& Concepts

Két jóbarát, Sztasz Zsickij és Szergej Kuzsavszkij, ma már nem aggódik a self-branding miatt. Design cégükkel ugyanis egy évvel megalapítása (1995) után röpke hat év alatt állításuk szerint hozzávetőleg 30 díjat söpörtek be (köztük a nemzetközi GOOD DESIGN Award (Chicago), Golden Drum (Slovenia), Biennale Brno, Golden Bee (Moscow) díjait), s ma már 'csupán' zsürizéssel, újabb és újabb termékek tervezésével töltik napjaikat különleges, designerektől nem feltétlenül megszokott műhelyükben. A régi Moszkva zegzugos belvárosában, a nagy felhajtású, modernizáló felújítást nélkülöző lakásban az orosz faházak hangulatát és a nyolcvanas évek lakberendezési fuvallatait idéző falakon lambéria van, lakkal összekent villanykapcsoló, illetve régiúj tárgyak a mobilteló előlaptól a sörnyitóig, szőnyegek.

A skála széles: csomagolás, használati tárgyak, enteriőr, kirakat, mellette grafika: logó, kiadvány, és nem utolsó sorban webdesign. Vizuális világuk a hétköznapi fogyasztási termékek egyszerű és banális megfogalmazásától, amelyen szinte észre sem vesszük, hogy 'tervezték', hanem egyszerűen elfogyasztjuk őket, a konceptuális művészet meghökkentő alkalmazásáig terjed. Lássunk példát. Itt van rögtön ez a nem mindennapi élményt ígérő (inkább a szemlélő, és a művészetfogyasztó számára) ülőke:

Minden értelmezés számára nyitott a pálya, a művészet szerepétől a design funkciójáig, avagy hova jutottunk Duchamps-tól napjainkig.

0 Tovább

Plakátforradalom: a konstruktivizmustól Igor Gurovicsig

A szovjet konstruktivista plakát a grafikai design önálló iskolája lett. Ahogy az egy rendes korstílushoz illik, a konstruktivizmus hamar átvette A design szerepét, a Szovjet Oroszország termeléséhez kapcsolta magát, a színházi díszlettől, az építészeten át a hétköznapi használati tárgyakig, a textilektől a bútorokig, a plakáttól a menüig megihlette tervezőit. A konstruktivizmus az egyéni művészet tagadásával a közösség, az új szovjet társadalom szolgálatába állt. A konstruktivista plakát és grafika kiemelt figyelmet érdemel, hiszen hatása a szovjet határon túlgyűrűzött, megilhette a Bauhaus és a De Stijl követőit.

A konstruktivizmus nyomába lépő szocialista realizmus után új fordulatot hozott a rendszerváltás. Az elmúlt húsz év számos meglepetést hozott. A fogyasztói társadalom igényei mellett, a múlt is jelen van a ma vizuális tervezésében. Ez a poszt a mai orosz plakát forradalmárát mutatja be, Igor Gurovicsot, és design csapatát, az Ostengruppet.

Az orosz design jövője: Igor Gurovics munkája.

0 Tovább

Oroszok

blogavatar

Oroszország, nagy ország. És milyen izgalmas! Levél: azoroszok [kukac] gmail.com

Utolsó kommentek