Leningrád ajándéka ez a klip  KÖTELEZŐ megnézni:

Ленинград — Плачу НОВЫЙ ВИДЕОКЛИП

Kemény lifestyle és gender kérdéseket vet fel a videó, igaz némileg egysíkon ábrázolva, hiszen mégis csak popszámról beszélünk. Ütős és érzékletes, túlmutat önmagán: a jelenség gyökere az egyenlőtlen társadalmi munkamegosztás, a marxi értelemben, illetve a hiánygazdaságból eredeztethető fogyasztói preferenciák a luxus iránt.

Legnagyobb megrökönyödésemre az orosz csajok két-háromhavi fizujukat odaadják egy pár olasz csizmáért, vagy akár a vonatos utaskísérő, aki filléreket keres, a legmenőbb kozmetikai láncnál veszi a krémjeit Moszkvában jártában, kerül, amibe kerül.

Az oroszországi szépségipari és divatfogyasztás luxuxsigénye többféle magyarázatra ad felületet, ebből kettőt érintek.

Történeti: a szovjet időkből eredeztetni a különleges és az ordítóan divatos darabok és smink iránti igényt. A szovjet tömegdivat kedves és egyendarabjainak kínálatát ugyanis a feketegazdaság, illetve a csempészet színesítette. Előnyben részesültek azok, akik kapcsolatban álltak külföldre járó rokonokkal, ismerősökkel, és fontos szerepet játszottak azok a titkos lakások, ahol az árut meg lehetett vásárolni. Így lehetett hozzájutni farmerhoz, parfümhöz, vagy különleges színű és kelméjű ruhadarabokhoz. Mások otthon varrták meg, amire szükségük volt, a különleges szabásvonalakt nyugatról beszerzett divatlapokból utánozva, másolva. A szép és divatos iránti igényt nem elégítette ki a szovjet ipar, ám a mai fogyasztásmodell megértéséhez véleményem szerint ez nem ad teljes magyarázatot.

Társadalmi struktúra és családmodell:  a férfiak, sokkal jobban keresnek mint a nők ugyanazért a munkáért (ill. magasabb beosztásokat tölthetnek be), több háztartáshoz is hozzájárulnak: a gyermeküket nevelő nővel való közös háztartás, és a szerető költségeihez is hozzájárulnak.
Tehát, a megélhetésért vívott küzdelemben a munkahely és a társkeresés egybevágó piacot jelent, ahol a nők szimbolikus tartalmakkal (külső, azon belül is kiemelt helye van a divatnak, mint signaling stratégiának) pozícionálják magukat. Párválasztásnál, legyen az férj vagy szerető, fontos szerepet játszik tehát az aspirációk férfi általi megvalósítása, illetve az alkoholfogyasztás minél alacsonyabb szinten való tartása.
Természetesen a jelenség nem oroszspecifikus, a nagy társadalmi különbségekkel és erőltetett kapitalizációval jellemzett társadalmakban (és talán azon kívül is) máshol is megfigyelhető, a sajátos helyi változatában.
Álljon itt egy beágyazható, ha lehet keményebb, élesebb, kontrasztosabb és valóban magasabb státuszú rétegeket illető videó a Leningradtól: Én, és a Pr.da táskám: