A városatyák komolyan hozzáláttak a moszkvai tömegközlekedés helyrepofozásához. Szergej Szobjanyin egyik nyilatkozatában úgy fogalmazott, bár a metró a moszkvaiak büszkesége, meglehetősen elmaradt a város növekedésétől, amit sürgősen orvosolni kell… ez nem jelent mást, mint másfélszeres bővítést: 2020-ig 150 km új szakasz, 70 új állomás, 7 új és 8 felújított járműtelep és három kibővített felszíni előcsarnok, ezzel az eddigi 305,7 km-es összhosszúság 451,2 km-re, az állomások száma pedig 185-ről 252-re ugrik.

A tervek 2022-ig

Az elsődleges cél szerint (ami már 2010-ben megfogalmazódott, s 2012. áprilisában ki is hirdették a felújított programtervezetet) elsősorban az átszálló állomások terheltségét kívánják csökkenteni, ahol jelenleg a normatív 4,5 utas per négyzetméter helyett hat, vagy akár 7,4 utas szorong csúcsidőben a szerelvényeken (kihasználtság és utasforgalom terén csak a tokiói és a szöuli metró előzi meg a moszkvait), s nem mellesleg minél több fővárosi lakosnak szeretnék biztosítani a metró nyújtotta kényelmet (az eddigi metróval nem rendelkező 22%-ot, ami két és egy negyed millió fő 13%-ra szeretnék szorítani). A tehermentesítést főleg egy második körgyűrű (42 km és 18 állomás) megépítésével kívánják elérni, amiből 4 állomást már 2015-re át szeretnének adni. A sugaras vonalak további meghosszabbításával Moszkva kinyújtja csápjait a környező agglomerációba is, ezzel próbálván a beáramló autólavinát kivédeni. A tervezetbe láthatunk továbbá a Moszkvában megszokott kör-sugaras szerkezettől eltérő, egyes vonalakat rézsút összekötő vonalterveket is. A polgármester szavai szerint a munkálatok már 69 építési területen (ez 50 km-t jelent) és 18 állomáson folynak a nap 24 órájában.

A legnagyobb problémát nem is a pénz előkerítése jelentené, hanem hogy új járműtelepeket kell építeni, amit már évtizedek óta elmulasztottak. Ehhez viszont hatalmas területekre (12-15 ha) lenne szükség, amiből Moszkvában egyre kevesebb van.

Eddig a tervek, de nézzük milyen is volt az idei termés: három moszkvai (8,5 km) és két pétervári megálló (amit már csak azért is szeretnék megemlíteni, mert az egyiknek majdnem Kun Béla utca lett a neve), valamint egy épülő moszkvai járműtelep (Mityino).

Novokoszino

Novokoszino a moszkvai metró 186. megállója, a Kalinyini, vagyis a citromsárga vonalon. 2009-ben kezdték el az építkezést, amit két évig szüneteltettek, s végül 2012. augusztus 30-án adták át az állomást, a megnyitón hangulatát személyes jelenlétével Vlagyimir Putyin is emelte. Érdekesség, hogy a négy kijáratból kettő már nem is Moszkvába, hanem a moszkvai terület (tkp. megye) városába, Reutovba vezet. Bár jó sokáig épült, azt is szeretik felemlegetni, hogy ez volt az utolsó állomás, amit még Luzskov regnálása idején terveztek, s kezdtek el építeni, így remélhetőleg a többi már nem fog ennyit csúszni.

Alma-Atyinszkaja

A 187. állomás az Alma-Atyinszkaja nevet viseli, s a Zamoszkvoreckaja, vagyis sötétzöld vonal déli végállomása. 2012. december 24-én adták át az utazóközönségnek. A neve talán némi megdöbbenést válthat ki az olvasóban, ti. hogy Moszkvában még mindig az internacionalizmus jegyében neveznek el állomásokat. Talán így voltak vele a helyi lakosok is, akik már az átadás előtt küzdöttek a név ellen. A közelben tényleg van egy Alma-Ata utca, s a kazah követség erre le is csapott, s megkérte a város vezetését, ugyan neveznék már el a megállót egykori fővárosukról, cserébe ők is elneveznek egy megállót Almatiban Moszkváról. A lakosság viszont a Bratyejevo mellett lenne, mivel a kerületet is így hívják, s meglehet, talán kimondani is könnyebb.

Alma-Atyinszkaja

A 188. állomás a Pjatnyickoje sossze nevet viseli, s az Arbatszko-Pokrovszkaja, tehát a sötétkék vonal nyugati végállomása, átadása 2012. december 28-án zajlott, momentán ő a legfiatalabb tagja a népes családnak.
Most pedig egy kis kitekintés a másik fővárosra. Idén két állomást adtak át, mindkettővel a Frunzenszko-Primorszkaja vonalat megtoldva. A Buharesztszkaját átadása ugyancsak 2012. december 28-án esett, s itt is volt békétlenség az állomás neve körül, ennek ellenére minden maradt úgy, ahogy volt. Ugyanezen a napon adták át a Mezsdunarodnaja (nemzetközi) nevet viselő megállót. A névadás okául történetesen az szolgált, hogy a kerületben az utcákat a Varsói Szerződés tagállamainak (plusz Finnország) városai, illetve politikusai tiszteletére nevezték el, így van itt Bukarest, Budapest és Kun Béla utca is. Ami pedig meglepő, hogy a megálló elnevezése a tervezetben még Kun Béla nevét viselte, hisz a Bukarest és a Kun Béla utcák kereszteződésénél található. Nem sokon múlott.

Pjatnyickoje sossze

Pétervár: Buharesztszkaja

Pétervár: Mezsdunarodnaja, avagy a majdnem Kun Béla utcai megálló