avagy miért teázik másfél órát Bulad Szubanov, az OTP Russia vezérigazgató-helyettese egy nevenincs bloggerrel (velem).

Facebook-oldalunkon kaptuk a hírt, hogy Szubanov úr kötetlen beszélgetésre invitálja az érdeklődőket a pesti Kempinski Hotelbe. Nos, gondoltam, nem mindennap van ilyen alkalom az ember életében, majd elücsörgök valami hátsó sarokban és csendben hallgatom miről beszélnek okos emberek, ebből nagy baj nem lehet. A Kempinskiben viszont egy kis asztalnál, magányosan ücsörögve találtam Szubanovot és mivel már viszonylag távolról kiszúrt, és ijedtemben elszaladni sem volt időm, együtt szürcsölve a teát töltöttük a péntek délelőttöt.

Bár OTP-s névjegykártyát nyújt felém, Bulad, már az elején jelzi, szigorúan magánemberként van most jelen és nem vezérigazgató-helyettesi minőségében. Tulajdonképpen már a meghívón is ez szerepelt, „reggeli Bulad Szubanov bloggerrel”. Bulad, ugyanis aktívan jelen van az orosz közösségi média piacán. Blogja a Livejournal 200 legolvasottabb blogja között van számontartva, míg a Twitteren több, mint 58 ezer követője van. Mint mondja, bár munkája miatt elfoglalt, napi minimum egy órát tölt blogolással. Ennek legalább három oka van.

Először is, Bulad a közösségimédia-marketing feltétlen híve, számos olyan példát tud mondani, amikor a bank munkatársainak összehangolt Facebookos vagy Twitteres akciójából, lényegében nulla költség mellett tudtak új kuncsaftokat szerezni.

Másodszor a blogolás, illetve egyéb közösségi média-jelenlét hírnevet ad, a hírnév pedig tőke, még a bankvilágban is. Szeptemberben például Bulad felkerült a Kommerszant magazin Top-1000es Oroszországi Menedzserek listára, az ötödik legsikeresebb kereskedelmi bank-menedzsernek választották. De vannak ennél közvetlenebb hasznai is a blogolásnak, „a múltkor például kaptam egy hónapra egy tesztautót, és több hasonló ajánlat érkezett azóta is, mondtam is, hogy elsősorban Ferrarikat és Lamborghiniket szeretnék tesztelni” – meséli Bulad és nevet.

A harmadik és egyben legfontosabb érv azonban a vállalati arculatra gyakorolt pozitív hatás. Mint azt az e-xecutive.ru magazinban írt cikkéből is megtudhatjuk, ha korábbról nem, hát Steve Jobs óta biztosan tudjuk, hogy egy cég CEO-jának (vezérigazgatójának) személye, személyisége a cég megítélésének fontos része lehet. Azok a tények, hogy Buladot meg lehet találni a közösségi szájtokon, lehet kommentálni a blogját, vagy lehet tőle kérdezni Twitteren és jó eséllyel még választ is kapunk hozzájárulnak ahhoz, hogy az OTP-Russia közvetlenebb, ügyfél-barátabb cégként tudjon megjelenni az orosz piacon.

Mindez pedig választ ad arra a kérdésre is, hogy mit kerestem én, a nevenincs blogger a Kempinskiben egy top-menedzser vendégeként, miért nem vesz rá a lélek, hogy Bulad helyett Szubanovként hivatkozzak vendéglátómra, vagy miért hiszem azt, hogy az OTP-Russia biztos egy barátságos cég, holott még egy fiókjukban sem voltam.