A reblog.hu-n való regisztráció időpontja, a reblog.hu megtekintése során
rögzítésre kerül az utolsó belépés időpontja, illetve egyes esetekben -
a felhasználó számítógépének beállításától függően - a böngésző és az
operációs rendszer típusa valamint az IP cím.
Ezen adatokat a rendszer automatikusan naplózza.
Süti beállítások
Az anonim látogatóazonosító (cookie, süti) egy olyan egyedi - azonosításra,
illetve profilinformációk tárolására alkalmas - jelsorozat, melyet a szolgáltatók
a látogatók számítógépére helyeznek el...
A szolgáltatást a Mediaworks Hungary Zrt.
(székhely: 1082 Budapest, Üllői út 48., továbbiakban: „Szolgáltató”) nyújtja
az alább leírt feltételekkel. A belépéssel elfogadod felhasználási feltételeinket.
Jelen Adatvédelmi és Adatkezelési Tájékoztató célja, hogy a Mediaworks Hungary Zrt. által tárolt adatok
kezelésével, felhasználásával, továbbításával, valamint a Társaság által üzemeltetett
honlapokon történő regisztrációval kapcsolatosan tájékoztassa az érintetteket.
Leonyid Tyiskov (avagy Leonid Tishkov nemzetközi nevén) mozgó installációval (Private Moon) járja a világ szimbolikus helyszíneit: elektromos holdfénnyel árasztva el hol egy moszkvai felhőkarcoló tetejét, vagy egy múzeumi termet, legutóbb pedig Kína kiválasztott szegleteiben bukkant fel, de készül az Antarktiszra is. A hold tíz éve járja a világot: először Leonyid csak a saját magánya enyhítésére sütkérezett fényében loftja háztetején Linzben, később már másokat is invitált, hogy tartsanak vele egy holdutazásra: "bárki művésznek érezhette magát, bárkit megérinthetett a költészet élménye" -- mondja Leonyid (egy interjúban).
A hold eredetileg egy kiállítási installáció részeként készült el, René Magritte ihletésére. Az eredeti két változatban készült: egy telihold kültéri, udvari installációként, és egy másik: a gyerekmúzeum számára. Leonyid Tyiskov jelenleg egy új fényprojekten dolgozik, Oroszország legészak-keletibb pontján: Csukotkán kalauzolja el a látogatókat a vizualitás és a költészet mezsgyéjén csodaországba.
Blue noses. Esett az eső és Misa8o-nal bedobtunk egy fűszeres felest a délutáni melegszendvics illatban. A legeslegjobb ötlet volt. Azonnal nyilvánvalóvá vált a szuprematizmus mibenléte.
Azután mongol tájakon vágtattunk, majd levetve ruhát és gátlást többszörösen virtuális részévé váltunk a meztelen testek projektjének: élő tangóharmónika zenével aláfestett vízes akváriumos összefonódásoknak egy pincében, 'mély'oroszországi tájakon animalitásba feledkezve botránkozva, azonosultunk a kilencvenes évek független művészeinek kutya életével: a művész, a művészet, és az újkapitalizmus szemszögéből.
Később hánykolódtunk át az évtizedeken, a rendszerváltások követte anómia, társadalmi szakadozottság, egymásnak feszülések, kizsákmányoltak és kizsákmányolók vidám komédiája, illetve a Kelet és Nyugat perspektívájának fejtetőre állítása, és a kelet-európaivá tágult posztszovjet horizonton.
A kiállítás zárásaként a politikai mélységek szakadékában jókat röhögtünk, mondhatni, disznó módra fetrengtünk a cinizmus sarában, kontrasztként a kiállítást megnyitó jugoszláv háború dokumentarista sokkjához képest.
A kapitalizmusba való átmenet nem volt ismeretlen jelenség a kilencvenes években, annak veszélyeire, buktatóira akár a Dél-Amerika által elszenvedett erőltetett fejlesztéspolitika kritikája is felhívhatta volna a figyelmet, ha bárki hallgatott volna rá. A kiállítás kurátora, Petar Ćuković, három alkotó köré szervezte a kelet-európai rendszerváltás művészeti bemutatását, Ćuković a privatizációt jelöli meg a társadalmi dráma központi szervező elemének. Érthető, hiszen az újraelosztás ellenőrizetlensége, átlátlhatatlansága, vélt és valós igazságtalansága az államszerveződés meghatározó eleme volt.
A "durva idők" megjelenítését Josip Vaništa dokumentarista naplójára: a háborút, zavaros hatalmi viszonyokat, a mindent kiszolgáló sekélyes médiát, a kifacsart turizmust, stb bemutató újságcikkekből a legegyszerűbb technikával és módon összeállított (fehér lapra felragasztva) kollázsaira, illetve Oleg Kulik a kilencvenes évek kétségbeesését, könyörtelenségét, agresszióját radikális akcionista performanszaira bízta. Az új évezred politikai, gazdasági vagy éppen művészeti tartalmainak populáris megjelenítését a Blue noses végzi el: garantáltan nem veszünk el a jelentésben, és nagyon jót szórakozunk rajta.
Natalja Goncsarova neve az irodalom kedvelőinek ismerős lehet: ő volt Puskin felesége, az ő vélt vagy valós hűtlenkedése miatt párbajozott a nagy költő, vagy ahogy Anna Ahmatova gondolja (és sokan mások csatlakoznak hozzá) : az ő bűne Puskin halála. Az orosz Nyáry Krisztiánok vígan megélnének csupán Goncsarova sztorijainak kutatásából és publikálásából - ha nem lennének olyan sokan. Még 1993-ban is előálltak új verziókkal Dantes, Goncsarova és Puskin sajátos viszonyrendszeréről, Szemjon Laszkin azt állította...
De erről majd máskor, mert most igazából a másik Natalja Goncsarováról fogok mesélni.
Utolsó kommentek