Natalja Goncsarova neve az irodalom kedvelőinek ismerős lehet: ő volt Puskin felesége, az ő vélt vagy valós hűtlenkedése miatt párbajozott a nagy költő, vagy ahogy Anna Ahmatova gondolja (és sokan mások csatlakoznak hozzá) : az ő bűne Puskin halála. Az orosz Nyáry Krisztiánok vígan megélnének csupán Goncsarova sztorijainak kutatásából és publikálásából - ha nem lennének olyan sokan. Még 1993-ban is előálltak új verziókkal Dantes, Goncsarova és Puskin sajátos viszonyrendszeréről, Szemjon Laszkin azt állította...
De erről majd máskor, mert most igazából a másik Natalja Goncsarováról fogok mesélni.
Natalja Szergejevna Goncsarova, egyébként nem is olyan távoli rokona az irodalomtörténeti hősnőnek, a huszadik század egyik legnagyobb hatású orosz festője volt, hogy mást ne mondjak, a 2000-es évek képeladásai szerint ő a legértékesebb festőnő a világon. És ma róla szólnak az orosz művészeti hírek, mert a Tretyakovkában végre a teljes pályafutását bemutató, 400 alkotást magába foglaló kiállítás nyílt a múlt héten.
Almaszüret (1909)
Spanyol nő (1916)
(Ezek a világ két legdrágábban eladott női festő képei, 5 illetve 6,4 millió fontért keltek el.)
Az 1881-ben született Goncsarova Moszkvában végzett szobrászként, csak aztán beleszeretett a színekbe és mégis inkább festő lett. Eleinte az impresszionizmus hat rá, később az orosz népművészet elemeit beépítő, kubizmussal kacérkodó, valamint az ikonfestészet szín- és motívumrendszerére hajazó saját világot alakít ki. A világ akkor ismerte meg, amikor 1913-ban Gyagilev hívására Párizsba megy díszleteket tervezni. 1915 után pedig végleg elhagyja Oroszországot, Svájcba, majd Franciaországba költözik, 1962-es haláláig Párizsban él és dolgozik. Ja, volt neki egy férje is, aki szintén festő volt. De a női festőknél annyit szoktak csevegni a családi körülményekről, az érzelmi viharokról, amik aztán hatással voltak a művekre is, hogy ezt a kört most kihagynám. Goncsarova képei enélkül is ütnek.
Reggeli (1924)
Bicikliző (1913)
Repülő a vonat felett (1913)
A Tretyakov Képtár kiállításának a címe - Kelet és Nyugat között - mérhetetlenül közhelyes, de Goncsarova életútjára és festészetére tényleg passzol. 2014 februárjáig meg lehet nézni, rohanjon mindenki Moszkvába.
További képekért, vagy csak úgy szeressetek minket a facebook-oldalunkon.
Utolsó kommentek