Szinte hihetetlen, de az 1935 óta működő orosz metró a mai napig mindössze egyetlen(!) napra volt bezárva: 1941. október 15-én, amikor a második világháborúban fel akarták robbantani az oroszok, hogy ne jusson német kézre. Ezt a napot kivéve rendületlenül üzemel. Nem is lehet az életet elképzelni nélküle, hiszen napi szinten milliók veszik igénybe, hogy A-ból B-be jussanak. Milliók naponta! Sokan közülük bizonyosan már nem is veszik észre, hogy micsoda különleges pompa és művészet veszi őket körül odalenn.

 

A Baumjanszkaja állomás                 

 

A Dinamo megálló

Mint általában a metrók, ezeknek az állomásoknak is nagy része bunkernek épült, de az oroszok a rekordtartók azzal, hogy az egyiket mindössze 5m-re a földfelszíntől, a másikat viszont 84m-rel a föld alá építették. (Az körülbelül egy tizenhat emeletes háznyi mélység!) Igazán ijesztő sok-sok percig állni az egyébként 126,8 m hosszú mozgólépcsőn és haladni a mélybe úgy, hogy nem is látni a végét, főleg ha az embernek semmi affinitása a bányász életformára. Ahhoz, hogy könnyebb legyen ezt elviselni, több dolog is szükséges, például a jól szervezettség. Ezért (a magyar szokástól eltérően) a mozgólépcső egyik oldalán állnak libasorban egymás mögött azok, akik nem sietnek, a másik oldalon pedig futnak-szaladnak néha emeletnyi magasakat a sietők. Egy másik segítség a mélység elviseléséhez a sok ámulatba ejtő, díszes hall. 

 

Komszomolszkaja

Krasznopresznyenszkaja

Novoszlobodszkaja

Tulajdonképpen azért készültek az orosz metróállomások ennyire díszesre, mert a felső vezetés azt szerette volna, ha a nép látja, hogy a szovjet hatalom jó nekik, hozzájuk. (Meg hogy egyáltalán lássanak ilyet.) Itt minden az, aminek látszik. A márvány az márvány, a gránit az gránit, az aranyozás aranyból van. Sokszor lerombolt templomokból szállították a szükséges drágaköveket. És bár az ötvenes években kezdték pénzszórásnak és fölöslegesnek tartani ezt a fajta pompát (az akkor épült megállók sokkal puritánabbak), a nyolcvanas évek közepére rájöttek, hogy Moszkvában igazi turista látványosság a metró, ezért visszatértek a régi hagyományhoz. Azonban a kezdetben gyakran alkalmazott freskó díszítést átvette a mozaik, mert az acélpor kikezdte a festéket.

 

Oktyabrszkaja

 

Park Kulturi

A moszkvai metróban a mai napig tilos fényképezni, úgyhogy képes bizonyítékok nincsenek, de úgy tudni, hogy jelenleg körülbelül 500 gazdátlan kutya él az alagútrendszerben. És azt is beszélik (nem a kutyák, hanem a népek), hogy létezik egy másik (titkos) alagútrendszer a metró alatt, amit egy esetleges háborúban a felső vezetés részére tartanak fenn.

 

Paveleckaja

 

Plosagy Revolucii