Vannak sikeres orosz, ráadásul női vállalkozók: hogyan lehetséges ez? Három példa, három különböző sors, és közben lezajlik a gazdasági szerkezet átalakulása is. Mindehhez egy online orosz tévé, a Дождь (eső) frappánsan egyszerű és még mindig provokatívnak tűnő, Kapitalisták című portréműsora szolgáltatja az alapanyagot.

Első példánk Szofia Szvetloszanova, aki 1996-ban elutazott barátnőjével Németországba, ott betévedtek egy kismama boltba és rájöttek, hogy ilyet akarnak nyitni Moszkvában. És lőn. Aztán kinőtték a 60 négyzetméteres boltot, nyitottak még egyet. Meg még egyet. És amikor az ötödiket nyitották Pétervárott, ráeszméltek, hogy nekik egy hálózatuk van. Az eddig is használt Kenguru nevet logóvá alakították, piacot kezdtek szegmentálni, konkurenciát figyeltek, gyermekruházat és játékok irányba terjeszkedtek. Amitől tényleg sikeres ez a vállalkozás, az a döntés 2005-ben, hogy a középkategriából átpozícionálják magukat a luxusba. Az üzleteket átalakították szalonokká, 2007-re végeztek a teljes rebrandinggel. Íg aztán a válságot is sikeresen átvészelték: Oroszország nagyobb városaiban mindenhol megtalálható a Kenguru és online boltot is nyitottak. Jókor volt jó helyeken, mondhatnánk, de azért tegyük hozzá, hogy közgázt végzett a Lomonoszovon, volt tudása ahhoz, hogy felismerje a jó helyzeteket és ahhoz, hogy jó döntéseket hozzon. Meg kellő bátorsága a kilencvenes évek közepén Oroszországban vállalkozásba kezdeni. A bátorságáról még annyit, hogy kedvenc hobbija: a repülés.

Második történetünk főhősnőjének neve ismerős lehet, ha máshonnan nem, hát a vírusölő programról. A most 46 éves, alkalmazott matematikusként végzett Natalia Kaszperszkaja akkori férjével, Jevgenyij Kaszperszkijjel együtt hozták létre 1997-ben a Kaspersky Lab-ot, amely mára a világ egyik vezető számítógépes biztonsági cégévé vált. Kaszperszkaja volt az alapítástól a vállalat vezetője, egészen 2011-ig. Közben 2004-ben létrehozták az Infowatch nevű céget, amely a vállalati szféra adatvédelmére szakosodott. Kaszperszkaja a válás után ez utóbbit viszi tovább. A világpiacon még nincsenek akkora sikerei, mint a családi cégnek, de az orosz piacot már letarolta: nagyvállalatok, bankok, minisztériumok mind az Infowatchban látták biztonságuk garanciáját. Most a német és azon keresztül az európai piac meghódítását célozta meg. Új férjével (Igor Asmanov, spamszűrőt és egyéb hasznos dolgokat fejleszt) nem dolgozik egy cégben. Tavaly elrabolták húszéves fiát, de szerencsére három nappal később a rendőrség sértetlenül visszahozta. Arra a kérdésre, hogyan egyezteti össze családi és üzleti életét, azt felelte: rosszul.

Harmadik, legfiatalabb nővérünk 1984-es születésű, közgazdász végzettségű. Jelena Maszolova a népszerű orosz tévés vetélkedő, a Mit? Hol? Mikor? győztes csapatában tűnt fel, még egyetemista korában. A csapat tagjaival közösen hozták létre 2008-ban kockázati tőkével fogalkozó cégüket, az AddVenture-t. Főleg internetes próbálkozásokat karoltak fel; egy-kettő annyira megtetszett Maszolovának, hogy azokba cégvezetőként is beszállt, így például 2009-ben a Pixonic játékfejlesztőbe, valamint 2010-ben a Darberry.ru közösségi kedvezményoldalba. Utóbbi projekt volt eddigi legsikeresebb vállalkozása, pár hónap alatt sikerült piacvezetővé tenni a céget/oldalt, és még abban az évben felvásárolta őket a Groupon. Maszolova elég jól jött ki a dologból.

Az első történet klasszikus szolgáltatói vállalkozása annak köszönheti sikerét, hogy a rendszerváltozás idején Oroszországban a tátongó piaci réseket megfelelő tudással és kapcsolattal, no meg némi kezdőtőkével ki lehetett használni. Az adatbiztonságból bizniszt faragni már csak az tudott, aki megértette az új gazdasági struktúra lényegét, és volt olyan tudása, amelyet el tudott adni. A harmadik sztorink valami egészen érdekes változást mutat: nem kell semmiféle szaktudás, elég, ha jól mozogsz a legújabb trendek között. Háromféle innováció, háromféle korban. Ahhoz Oroszországban kell élni, hogy ezek a történetek egy évtizeden belül zajoljanak le, hogy a hősnők egymás kortársai, "nővérei" legyenek.