Három nem túl nagy, de sikeres vállalkozást mutatok be. Egészen kicsi kezdőtőkével indultak, mára tisztességes megélhetést biztosítanak a vállalkozónak és alkalmazottainak, és még fejlődési potenciális van bennük. További közös pont bennük, hogy mind a három 2008 után vágott bele az üzletbe. Bár az elmúlt években Oroszországba is befutott a startup-őrület, a most bemutatott bizniszek kockázati tőkések nélkül is boldogulnak; ugyanakkor senki nem csodálkozik, ha őket mutogatják startup-konferenciákon mint követendő példák.

1. Sajtfarm - Jay's Organic Cheese Farm

Jay Close, a New York-i szakács a kilencvenes évek óta Moszkvában él, orosz nőtt vett el feleségül, talán ezért is döntött úgy, hogy kipróbálja a valódi orosz falusi életet a Moszkvához közeli Mosnyicában. 2008-ban költöztek oda, eleinte igyekeztek beolvadni a helyiek világába, zöldséget, gyümölcsöt termesztettek, kecskét, tehenet tartottak. Aztán Close egy hollandiai útja után vett egy sajtkészítő masinát, és a maga szórakoztatására sajtokat kezdett előállítani. Csodájára járt a falu: ekkora nagy gép - és nem jön ki belőle vodka! Ez a szkeptikus hozzáállás később is visszaköszönt, amikor a családi hobbiból jól jövedelmező vállalkozás nőtte ki magát: Jay képtelen volt helyi erőket felvenni dolgozni, mert a sajtkészítéshez szükséges fegyelmezettség teljesen hiányzott a vodka iránt nagyobb elkötelezettséget mutató falusiakból. A szükség néha kreatívvá tesz, a Close-család munkaerő-toborzás helyett az ökoturizmusban találta meg a megoldást, mára a legtöbb moszkvai turistaajánlatba bekerült Jay és az ő sajtfarmja. A látogatók egyrészt élvezhetik a falusi turizmus csodáit, másrészt részt vehetnek a sajtkészítés különböző fázisaiban, hogy a végén haza is vihessék az elkészült végterméket. Azért volt az amerikainak pozitív tapasztalata is az orosz mezőgazdasággal kapcsolatban, a minőségi sajthoz elengedhetetlen minőségi tejet az orosz gazdáktól szerzi be - igaz, befektetett a technológiába, ellátta a szomszédokat nyugati gépekkel.

2. Autómosás szárazon - Fast and Shine

Oleg Geraszimov, fizika szakos egyetemista egy 2009-es téli napon elgondolkozott azon a szembeötlő problémán, hogy a moszkvai kocsik sokkal koszosabbak, mint más városok járművei. Arra gondolt, hogy a gyakori hideg akadályozza meg a mosásban a moszkvaiakat. Ha matematikus lett volna Geraszimov, lehet, hogy ennyiben maradt volna az ügy, de fizikusként megoldást is kieszelt a problémára: keresni kell egy kémiai úton, száraz technikával operáló autómosási módot. És New Yorkban talált is egy ilyet, kendő-kenőcs segítségével pár perc alatt fényesre lehetett suvickolni egy autót. Arkagyij Hohlovval, egyetemista társával összedobtak egy minimális kezdőtőkét, megalakították a Fast and Shine céget, bevásároltak kendőt, kenőcsöt Amerikában - és saját két kezükkel autókat kezdtek mosni a moszkvai parkolókban. Fél évvel később már hálózatuk volt diszpécserekkel, takarítókkal - befurakodtak abba a piaci résbe, ami a drága és időigényes autómosószalonok és a lámpánál gyanúsan tolakodó kézivödrös ablakmosók között tátongott. Közben rájöttek, hogy az egyetemista társaikat meg tudják kérni, hogy a drága amerikai kenőcsök helyett találjanak ki egy olcsóbb megoldást. És amikor ez is meglett, kijöttek egy sajátmárkás termékkel, a költségeket a töredékére csökkentették, azon kapták magukat, hogy övék a teljes moszkvai piac. A 2013-as évet arra szánják, hogy más orosz városokat is meghódítsanak, talán az országhatáron túlra is kimerészkednek.

3. Munkaközvetítő - Youdo.com

Az eredeti ötlet a Férfi egy órára sztroihoz nagyon hasonló helyzeten alapult: sokszor nem szükséges igazi szakember egy otthoni munkához, elég egy ráérő ügyeskezű, aki segít megemelni, becsavarni, felcipelni, ilyenek. Mi lenne ha mindkét oldalt, a keresletet és a kínálatot is online felületen gyűjtenénk össze? Akkor már csak a párosításban kell segíteni. Meg persze valahogyan kezelni kell a felajánlások minőségbiztosítását is. Gyenisz Katyergin és az ő youdo.com-ja mindezekre a kérdésekre megválaszolt, kitalálta a felvételi rendszerét, a párosítási szisztémáját, az ügyfelek legnagyobb megelégedésére. 2009-ben kezdte, akkor még csak online módon megoldható feladatokkal (logótervezés, adatbáziskezelés, ilyenek), aztán kiléptek az utcára. Valószínűleg ehhez kellett az is, hogy Moszkva van akkora, hogy folyamatosan van igény is a segítségre, meg sorbanálló segítségnyújtók. A közvetítői díj 10 %, ami a hagyományos munkaközvetítőket térdre kényszeríti. És ez volt az a pilllanat, amikor az eredetileg kitalált üzleti modell megcsavarodott. Unatkozó háziasszonyok helyett cégek kezdtek bejelentkezni, akik rájöttek, hogy ezen az úton tudják a legkönnyebben kiszervezni a hr-t, megkerülni a szakszervezetet, kihagyni a munkavállalói hosszútávú szerződéseket. Közben a youdo természetesen felfutott, 2012 legsikeresebb kezdő vállalkozásának szavazták meg több helyen. És csak most akarják elfoglalni Pityert. A kockázati tőkések imádják.

 Szeress minket a facebook-oldalunkon és további sikeres orosz kisvállalkozásokról, valamint az orosz kockázati tőke működéséről találsz információkat.