Hogyan éljük túl a válságot? Sok ötlet elhangzott már ezügyben, most mondok én is egyet. Vegyünk orosz részvényeket! Az orosz gazdaság egy fokkal gyorsabban lábal ki a válságból, ráadásul a következő évek fő csapásirányáként az innovációt jelölte ki a következő elnök, akarom mondani a jelenlegi miniszterelnök, amiből az következik, hogy lesz egy-két orosz vállalat, amelyik - igazolandó az elnöki programot - tényleg új technológiákat fog beépíteni, és ettől vélhetőleg nyereségesebb és értékesebb lesz. Már csak azt kell eltalálni, hogy mely cégek lesznek ezek.

MICEX heti bontásban, 2008-2011

Nézzük meg, hogy 2011-ben mely orosz részvénytársaságok szerepeltek a legjobban, hátha abból következtethetünk a következő évekre is.

A legnagyobb sikersztori kétségtelenül a Kalinához fűződik. Az orosz kozmetikai cég papírjai szeptemberben már nagyon keresettek voltak, aztán októberben az is kiderült, hogy miért: a részvények 82 %-át felvásárló Unileverre vártak a jólinformáltak. 1500 rubelről egy hónap alatt felugrott az árfolyam 4100-ra, jól kaszáltak az ügyesek.

A putyini modell szép példájaként értékelhetjük a fantáziadús elnevezésű VSMPO-AVISMA sikerét. A titániumfeldolgozó cég, ha nem jön a válság, talán sosem gondolt volna fejlesztésre, továbbra is gazdasági erőfölényéből élt volna meg: a titánpiac nem túl sokszereplős játék, a repülőgépgyártók ráadásul nem nagyon vannak meg nélkülük. 2008 és 2010 között, a válság hatására újra kellett gondolniuk mindent, amit eddig gondoltak a gazdaságos működésről: bevonták a fejlesztésbe a legfőbb vásárlóikat, a Boing befektetőként is beszállt, így 2011-ben már újra elérték a válság előtti termelési szintet, és már 2016-ig tudnak előre tervezni.

Ha tippelni kellett volna, hogy mivel foglalkozik egy sikeres orosz cég, akkor nyilván a legtöbben egy energiaiparira gondoltunk volna. És valóban, a 11 vonal feletti, 2011-ben is előrelépni tudó cégbő 5 energiaipari. Különös módon a Transneft is a válságnak "köszönheti" a sikerét. 2008 elején az olajszállító vállalat akkori vezetői még azzal dicsekedtek, hogy őket nem érdekli a tőzsde. Klasszikus utolsó mondat. Az új vezetés azóta mindent megtesz annak érdekében, hogy kiszolgálja a befektetők, részvényesek érdeklődését. Ha megnézzük a honlapjukat, látható, hogy már ők is az új időknek megfelelően az innovációt pakolják előtérbe. (Itt található például minden idők egyik legizgalmasabb lapja, az Olaj és olajtermékek csővezetékes szállításának tudománya és technológiája című folyóirat, a címlapon margaréta és magfúzió, vagy valami ilyesmi.)

Az Akron nevű műtrágyagyár annak köszönheti 2011-es sikerét, hogy a válság első éveiben annyira padlót fogott, hogy onnan már csak felfelé vezet az út. A szakértők úgy gondolják, hogy a műtrágya ára a következő években nem fog visszatérni a 2007 előtti szintre, tartósan alacsony marad, tehát az Akron látszólagos sikere nem szabad, hogy elcsábítson minket. A cég csak akkor tudna talpon maradni, ha fejlődne, ha (jöjjön a varázsszó) innovatív lenne, de a honlapjukat elnézve lemaradtak egy-két brossúrával, nem tudják, hogy mi az elvárás.

A négy legjobban teljesítő tőzsdei céget vizsgálva azt mondhatjuk, hogy nem elég azt figyelni, hogy lefele vagy felfele mozdulnak az árfolyamok, ha okosan akarunk orosz cégekbe fektetni, érdemes legalább a honlapjukat megnézni, egy kicsit elgondolkodni az iparági sajátosságokon és szerezni egy belső informátort. A többi már gyerekjáték.