Az adme.ru szerkesztősége minden évben összeállítja az orosz reklámfilmek top10-es listáját, elkészült a 2012-es tizes is. Van köztük generálszósszal leöntött tucattermék, de akad valóban érdekes is, meg olyan is, amelyik csak az oroszoknál születhetett meg.

5. OBI. (A BBDO Moscow munkája.) A két évvel ezelőtti orosz kampányt nem hiszem, hogy valamikor is felül tudják múlni, a mostani inkább szép, mint vicces.

A szög (a reklám szövege egy hosszú felsorolás, mire jó a szög)

4. Aeroexpress (We are 73). A moszkvai reptereket a várossal összekötő vonathálózat valóban évtizedes problémát old meg; aki már állt órákat a legendás moszkvai dugóban, az tudja, miről beszélek. A kampány a hihetetlen időspórolást állítja középpontba, egyszerű, de hatásos eszközökkel. A "betiltott" verziók természetesen jóval nagyobb hatást értek el, ahogyan azt tervezték is.

In flagranti

A szerető végig azzal nyugtatja a feleséget, hogy még órákig nem ér ide a férj. Aztán kiderül, hogy az Aeroexpress...

Bizonyítás

Az ügyvéd a gyanusított alibijét megkérdőjelezi, hiszen nem érhetett olyan gyorsan a repülőtérre, ahogyan állítja. Aztán kiderül, hogy az Aeroexpress... (És természetesen bíró így nem viselkedik, fúj.)

3. Amatőr fociliga (Smetana). Függetlenül attól, hogy mit reklámozott ez a kisfilm, a nézők imádták. És tényleg: ritka, hogy ennyire kevés pénzből - a valódi sportkommentátort kellett csak megfizetni - ennyire hiteles, valóságszagú reklámot hozzanak össze. És szerepel benne (mit szerepel: gólt rúg) a világ legkisebb Messije!

2. Cserkasin - húsárú (Восход). Igazi orosz reklám, kommunalkában játszódó cselekménnyel, a szovjet idők nosztalgikus, de nem ízléstelenül idealizáló felidézésével, szerethető sztorival. Az előző, otthoni ízeket hangsúlyozó kampány is működött, ez is.

Megszereztem!

Ezt üvölti a hazaérkező férj, de meglátja, hogy a szomszédban szomorkodnak, mert a fiút elviszik katonának, így nekik adja a felvágottat, a feleség meg továbra is pipogya fráternek tartja...

1. Philips vasaló (DDB Moscow). Annyira jó az ötlet, hogy nem lennék meglepve, ha más országokban is vetítenék. Vagy csak egy újfajta animációs technikát fejlesztettek ki, amit mondjuk Gondry bevet valamelyik eszement videójában.

A legjobb társadalmi célú reklámkampányt is kiválasztották: az olvasásra buzdító projektet szemelték ki, jogosan. A koncepció lényege az, hogy az olvasást úgy kell felfogni, mint bármely más küzdősportot vagy edzést. Ennek megfelelően az orosz irodalom klasszikusai tornatanárokként adnak tanácsot a szövegekkel birkózó fiataloknak. Külön felhívom a figyelmet a tréningruhák részleteire.

Puskin tanácsa: Rövidebb szövegekkel kezdd, fokozatosan növeld a terhelést.

Csehov tanácsa: Háromszor hét oldal naponta, és az eredmény észrevehető egy hét alatt.

A reklámfilmben Dosztojevszkij és Gogol is megjelenik:

És most lássunk egy-két egészen katasztrófálisra sikeredett reklámot 2012-ből:

A moszkvai ingatlanokat árusító Morton komolyan vette a Moszkvicsban (oroszul moszkvait jelent) rejlő szóvicc lehetőséget

A plakát szövege: Akció! A második kasztráció ingyenes! Hozd el a barátodat.

Az a ritka eset, amikor a szexi nőci inkább árt, mint használ

A plakát szövege: Moszkva-Vlagyivosztok 40 éve úton

Mintha Esti Kornél becsületes városában járnánk...

Olvasson, lájkoljon minket a facebook-oldalunkon. Pl. a legőszintébb orosz politikai plakát kihelyezést is megtekintheti ott.