Szergej Bobovnyikov régiségkereskedő és alighanem a sikeresebb fajtából, már ha abból indulunk ki, hogy 2002-es válása után egy több, mint 50millió forint értékű ingatlant vett magának. A 20. század elején épült és az orosz Art Deco stílusjegyeit magán viselő ház rezidenciáit anno természetesen felparcellázták apró társbérleti lakásokká, de Bobovnyikov egy egész lakást megszerezett és ő maga is csak a válaszfalak lebontása után döbbent rá, milyen monumentális a lakás. Állítása szerint ekkor döntött úgy, hogy a Moszkvában ma divatos csili-vili modern dizájn helyett inkább retrósra veszi a figurát és a kora Sztálin-korszak szellemében rendezi be a lakást.

Bobovnyikov mentségére legyen mondva, hogy (állítólag) nem kommunista és nem is érez nosztalgiát a ’30-as évek Szovjetuniója iránt. Erőfeszítéseit mégsem tisztán esztétikai megfontolások vezették, hiszen Szergej pont a kora-szovjet időszak kommunista ideológiával átszőtt művészeti alkotásaira specializálódott, így klienseinek egy részét a lehető legautentikusabb környezetben tudja fogadni. Másrészről viszont Bobovnyikovnak célja az is, hogy diskurzust provokáljon a szovjet korszakról a hozzá látogatókkal. Tény, hogy ezt nehéz elkerülni akkor, ha az ember egy olyan lakásba lép be ahol az előszobában egy Lenin-szőnyeg hever, a falon Sztálin-portré feszül és az íróasztal mellett egy Kirov-mellszobor áll.

A házban egyébként kis ideig valóban lakott Kirov is, az épületet mégis Sosztakovics-házként emlegetik a moszkvaiak, hiszen a kommunista vezető mellett a neves zeneszerzőnek is otthon adott. Az épület nincs nagyon jó állapotban, ami indokolja, hogy miért kellett 75ezer dollárt (kb 17 millió forintot) rákölteni a lakás renoválására, amiben a műtárgyak értéke még nincs is benne.

Bobovnyikov végül nem költözött be a lakásba, ami ugyan érthető, de némileg sajnálatos is, tekintettel arra, hogy így valószínűleg kihasználatlanul marad a lakásban rejlő legnagyobb potenciál, mégpedig az, hogy a legepikusabb szovjet tematikájú házibulik állandó helyszínéül szolgáljon.

A házigazda.

A zongorán a Kirov halálára írt óda kottája.

A dolgozószoba falán szocreál portrék, a plafonon ipari ventilátor.

Az asztal mellett – sapkában – Kirov elvtárs figyel.

A Lenin-szőnyeg eredetileg a falra volt szánva.

Az Art Deco stílusú tágas lakást a szovjet korszakban több apró társbérleti lakásra osztották.

A poszt a New York Times cikke alapján készült. Képek: Andrea Wyner.

*

Ha tetszett a poszt, és érdekel milyen autóval jár Bobovnyikov, lájkolj minket a Fészen