Az oligarcha feleségekről tudjuk, hogy szépek. Azt is tudjuk, hogy szeretnek pénzt költeni. Az sem nagy újság, hogy a divat világában sikeresek: hiszen legtöbbjük (ex)modell és szereti a szép ruhákat viselni, tervezni, vagy éppen írni róluk. A művészeti mecenatúra üdítő jelenség a palettán, pláne, ha az Egyesült Királyság harmadik leggazdagabb embere (néhány éve még a leggazdagabb) pénzeli, méghozzá Oroszországban.

Gigantikus projektbe fogott Dása Zsukova, a focicsapatáról, és a világon a legnagyobb jachtjáról elhíresült Roman Abramovics párja. A harmincegy éves Dása Moszkva egyik legmerészebb és véleményem szerint legmarkánsabb beruházását hozta tető alá: valódi, friss, ropogós Kortárs Művészeti Központtal ajándékozza meg Oroszország fővárosát, méghozzá olyan helyszínen, ami több mint húsz évtizede csupán fáival lehel friss levegőt a szmogos fővárosi  keringésbe.

A Garage (garázs), először egy volt autóbusz parkolóban (Bahmatyevszki autóbusz parkoló) szervezte időszakos kiállításait, ám a helyszínt bezárni kényszerültek, így az egykoron pezsgő társadalmi élet helyszínéül szolgáló Gorkij Parkba álmodta meg Dása az új, gigantikus központot. A tervező, maga Rem Koolhas építész és várostervező. A 196o-ból megmaradt és lepusztult egykori étterem, a Vremena Goda (Évszakok), az a komplexum, amit a Pritzker-díjas Koolhas igazi kortárs térré varázsol csapatával, az OMA-val (Office for Metropolitan Architecture). Az átalakítandó épület hatalmas, 8.5oonm. A beruházás a szovjet időkből is idéz: mozaikok, téglák, csempék vannak tervbe véve, átkötésként a múltból a jelenbe. A tervezett beruházás:

Dásának sok irigye akad, hiszen gyönyörű, fiatal és nagyon gazdag. A kétkedőkkel szemben azonban szakmai rátermettségét bizonyítja a nemzetközi művészeti világ elismerése. Eddig végzett munkájáért, többek közt a Garage eddigi tevékenységéért, a Nemzetközi Független Kurátorok Leo díjával tüntették ki ezévben. Zsukova egyébként az olajmágnás Alekszander Zsukov papa és a biológus Jelena Zsukova mama lánya, gyerekkorának második felét Los Angeles-ben töltötte. Oroszországba az egyetem után tért vissza.

Dása a divat világában is ismert, modellkedéssel, tervezéssel is próbálkozott, miközben folyamatosan képezte magát a művészetek terén, leginkább gyakorlati értelemben: művészekkel, kurátorokkal, menedzserekkel lógott. Dása szerint az egyének mozdítják előre a művészeti mozgalmakat, nem maguktól történnek meg. Erőfeszítései arra irányulnak, hogy egyrészről az orosz közönséget bevezessék a világ művészeti vérkeringésébe (amiben erőteljes mozdulatokkal rombolja le a falakat mind a konceptuális, mind az absztrakt terén), másrészről világszerte elismert kortárs művészeti világvárossá óhajtja varázsolni Moszkvát. Dása nagyívű tervei itt nem érnek véget. Másik jelentős beruházása Pétervárott készül: New Holland néven művészeti városnegyedet tervez múzeumokkal, üzletekkel, galériákkal, és otthonokkal. Reményei szerint Oroszország ezzel kapcsolódni fog Museum of Modern Art (New York), Tate Modern (London), Pompidou Centre (Párizs), Los Angeles County Museum of Art láncolathoz. Tervei óriási hiányt pótolnak, és óriási lehetőséget rejtenek magukban, hogy Oroszország felkerüljön a világ művészeti térképére modern értelemben is. Hajrá Dása!