Bizony mindenkinek megvannak a maga gyengéi, Leonyid Iljicsnek a kitüntetéseken túl az autók jelentették a világot: legendák jártak az elnöki garázs már-már mesés gazdagságáról. Az egykori főtitkár gyakran szívesebben is vezette a gyűjtemény darabjait, mint az országot, nem ritkán nemzetközi politikusok életét is veszélyeztetve. Vezetési stílusáról leginkább a hírekből értesültek, hisz amikor kocsiba ült, lezárták a legforgalmasabb utakat is.
Ha érdekelnek Sztálin verdái is, csatlakozz hozzánk a Facebookon!
Az egykori főtitkári flotta tényleges létszámát igen nehéz meghatározni, több forrás 49 és akár 324 (!) autó közöttire becsüli, de a leggyakrabban használt gépjárművekkel együtt a 40 körüli szám az elfogadott és reális, ami ismerjük be, így is rendes gyűjtőszenvedélyre vall. Legtöbbjük nemzetközi politikus ajándéka, de több hazai autócsoda is szolgálatot teljesített. Ami biztos, hogy elfértek a Kreml elnöki garázsában és Brezsnyev zarecsjei nyaralójában. Az egyre gyorsabb külföldi autók megjelenésekor Brezsnyevnek építettek egy speciális pályát, tkp. egy „játszóteret”, hogy ne veszélyeztesse magát és környezetét.
Brezsnyev hóbortja természetesen meglehetősen nagy feltűnést keltett, hisz a szovjet állampolgárok zömének még egyetlen szovjet autó sem jutott, nem hogy nyugati gyártmányú, amik egyébként a gyűjtemény legnagyobb részét kitették. Bár hivatalosan a legtöbb jármű nem személyesen Brezsnyevé volt, hanem a Központi Bizottságé, a legtöbbjüket magától értetődő módon a főtitkár rendelkezésére bocsátották.
Brezsnyev személyi testőre, Vlagyimir Medvegyev szerint a hatalmas kollekció részben azzal magyarázható, hogy a Szovjetunió külügyminisztériuma minden alkalommal előzetes megállapodást kötött az ajándékról azzal az országgal, ahová Brezsnyev vizitre utazott. Leonyid Iljics halála után nem volt ki gondozza és értékelje a felhalmozott értékeket: Andropov, Csernyenko és Gorbacsov vajmi kevés érdeklődést mutattak a gyűjtemény iránt, ami szép lassan szét is aprózódott.
Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül lássuk az autópark néhány darabját: (a képek nem minden esetben az eredeti autókat ábrázolják)
Chevrolet Bel Air (1955) Ajándék Hruscsovtól, amit aztán Leonyid Iljics leányának, Galinának ajándékozott
Opel Kapitän (1960) Galina és első férje, Jevgenyij ajándéka édesapjának
Maserati Quattroporte (1968) Az olasz kommunista párt ajándéka Brezsnyevnek
Mercedes Benz W100 (600) Pullmann (1969) Willy Brandt ajándéka Brezsnyevnek. Nagyon ritka modell, mindösszesen 7 példány készült, hatajtós változat pedig csak kettő.
Mercedes Benz SL Egy NSZK-ba tett látogatásán Brezsnyev egy kékre festett példányt kapott, amivel nagyon meg volt elégedve, leszámítva a színét, amit nem tartott kellőképpen kommunistának, így kapott helyette egy vöröset.
1972-ben Nixontól kapott egy Cadillac Eldoradot (ez már a második Cadillac volt tőle). Nixon Szovjetunióba való elutazása előtt az USA-ban székelő szovjet nagykövet, Anatolij Dobrinyin megsúgta Nixonnak, hogy Brezsnyev nagyon szeretne egy ilyen autót. Külön megrendelésre 3 nap alatt elkészült a járgány és repülővel érkezett Moszkvába.
Lincoln Continental (1973) Ugyancsak Nixon „önkéntes” ajándéka. Amikor Nixon 1972-ben Moszkvában a Lincolnjával közlekedett, Brezsnyev nagyon megirigyelte, s kért magának egyet. Nixon felszólítására amerikai üzletemberek tettek eleget Brezsnyev kérésének. A műszerfalra azt írták: Emlékül, a legjobbakat kívánván.
Nissan President (1973) Az első példány a felkelő nap országának vezetőjénél teljesített szolgálatot, a másodikat pedig speciálisan Brezsnyevnek készítették. Később a pravoszláv egyházhoz került, egyes értesülések szerint a japány kormány eredetileg is nekik szánta.
Rolls-Royce Silver Shadow (1968) Az amerikai vállalkozó Armand Hammer ajándéka. Egyes értesülések szerint csak 5 db létezik a világon.
Rolls-Royce Silver Shadow (1974) II. Erzsébet ajándéka. 1980-ban balesetet szenvedtek vele, ma a rigai autómúzeumban őrzik a roncsot.
Rolls-Royce Silver Wraith II. (1979) Brezsnyev vadászautója.
GAZ-13, a klasszikus Csajka (1965)
GAZ-14, Csajka ráncfelvarrással (1976). Az előző frissített változata, ajándék Brezsnyev 70. születésnapjára. Ez volt szinte az egyetlen sötét-bordó Csajka, az összest feketére fényezték.
GAZ-24-95, avagy a Terepvolga
Páncélozott ZIL-4105
Utolsó kommentek