A héten felröppent a hír (az eredeti egyébként az orosz hírcsárdán), aztán már a komolyabb hírportálok is kezdik átvenni, hogy Oroszországból kitiltják a McDonald's-ot.
Kacsa. Vicc. Nézzük meg az orosz McDonald's hivatalos oldalát, rögtön az első hír az, hogy cáfolják ezeket a pletykákat. Mondjuk az is elárul valamit, hogy ilyen súlyos a helyzet, foglalkozniuk kellett az álhírekkel. Az orosz média megtanulta már, hogyan kell kezelni a Fognews.ru híreit, de azzal nem tud mit kezdeni, ha az angol fordításnál lemarad a forrás, a vicc önálló életre kel, visszafordítás után pedig már akadálytalanul foglalhatja el a forráskritikát csak hírből, de nem hírnél ismerő sajtómunkások alkotásait.
Érteni vélem, hogy miért tud egy ilyen hír népszerűvé válni. A gonosz (és amerikai) gyorséttermet kipaterolták egy nagy országból - ráadásul pont úgy van megfogalmazva az álhír, hogy kilenc hónapjuk (tényleg mint a mesében) van összecsomagolni - , úgy kell nekik. Rögtön egy morálisan telített vitába kerülünk bele: erős vs. diktatorikus vezetés kell-e ahhoz, hogy ilyen jó vs. rossz döntést hozzanak. Megmentik-e az emberek egészségét, a homogenizált/amerikanizált kultúrájukat? Ilyen klassz viták indulnak be, összefut a nyál a szájukban és legalább nem a hamburgertől.
Egyébként tényleg izgalmas a téma, érdemes megnézni erről a kutatásokat: ahogy más országokban, Oroszországban sem fekete-fehér a helyzet mekifronton. Melissa Caldwell moszkvai kutatásai azt mutatják, hogyan háziasították, fordították le oroszra a McDonald's kulturális és gasztronómiai kódrendszerét, hogyan foglalta el helyét az orosz közösségek térképén. "A McDonald’s sajátos módon számos moszkvai szemében olyan hétköznapivá vált, hogy már nem is nevezhetjük kulturálisan megkülönböztethetőnek. Ez a láthatatlanság felé történő elmozdulás szembeötlően nyilvánult meg az iskolás gyerekekkel és főiskolai hallgatókkal folytatott beszélgetéseimben, amelyekben arra voltam kíváncsi, mi az orosz étel. A tanulók válaszaikban érdekes módon gyakran említettek transznacionális élelmiszereket is, olyanokat, mint a McDonald’s vagy a Coca-Cola. Amikor megkérdeztem, miért sorolták ezeket az orosz ételek közé, a diákok jellemzően azt válaszolták, hogy egyszerűen magától értetődőnek tartják, és nem gondolkodtak azon, honnan származnak."
És azt mindenki tudta, hogy a híres mekiszósz egy orosz salátaöntet alapján készült annak idején?
Ebből a szervessé vált viszonyrendszerből, no és a gazdasági érdekek szövevényéből nem fogják egyhamar kipaterolni a Mekit. Az 1990 óta Oroszországban működő cégnek napi szinten millió vásárlója van, háromszáznál több bolttal. Ja, és az orosz adótörvények "kreatív értelmezéből" adódóan, nem vendéglátóhelyek, hanem élelmiszerboltok, így nem 18 %-os, hanem csak 10 %-os adót kell fizetniük. És persze a Moszkva centrumában megnyílt első boltjaik után mind a mai napig csak egy rubel/négyzetméteres bérleti díjat fizetnek.
Utolsó kommentek