A szovjet konstruktivista plakát a grafikai design önálló iskolája lett. Ahogy az egy rendes korstílushoz illik, a konstruktivizmus hamar átvette A design szerepét, a Szovjet Oroszország termeléséhez kapcsolta magát, a színházi díszlettől, az építészeten át a hétköznapi használati tárgyakig, a textilektől a bútorokig, a plakáttól a menüig megihlette tervezőit. A konstruktivizmus az egyéni művészet tagadásával a közösség, az új szovjet társadalom szolgálatába állt. A konstruktivista plakát és grafika kiemelt figyelmet érdemel, hiszen hatása a szovjet határon túlgyűrűzött, megilhette a Bauhaus és a De Stijl követőit.
A konstruktivizmus nyomába lépő szocialista realizmus után új fordulatot hozott a rendszerváltás. Az elmúlt húsz év számos meglepetést hozott. A fogyasztói társadalom igényei mellett, a múlt is jelen van a ma vizuális tervezésében. Ez a poszt a mai orosz plakát forradalmárát mutatja be, Igor Gurovicsot, és design csapatát, az Ostengruppet.
Az orosz design jövője: Igor Gurovics munkája.
Kicsit térjünk vissza a központosított hatalom ihlette és szigorúan irányított szocialista realizmushoz, ami pontosabban tudta lekövetni az ideológiai irányokat, és teljesítni a propagandagépezet megrendeléseit a konstruktivizmushoz képest. A grafikának kiemelt jelentősége volt a propaganda számára, hiszen ez jelentette akkoriban és még sok évtizedig az egyik legfőbb kommunikácós csatornát a tömegek számára (a televíziózás sokáig nem nyert akkora teret, mint nyugaton). Egy plakát sűrítve képes megjeleníteni azt a vizuális és narratív tartalmat, amit a polgárok jártukban-keltükben kell, hogy megértsenek és a repetitív megjelenítés hatására magukévá tegyenek. A plakátok társadalmi üzenete, életmódtanácsai meghatározni volt hivatottak a szocialista értékrend szerint élők mindennapi cselekvéseit, döntéseit. (Gondoljunk csak az alkoholizmussal leszámoló, az egészséges ételeket propagáló, illetve a munkára buzdító plakátokra).
A fenti plakát a konstruktivizmus atyja, Malevics előtti tisztelgés, Igor Gurovics munkája.
A rendszerváltás után az új életstílus(oka)t a fogyasztás diktálja, a plakát és a grafika szerepe megváltozott. Új médiumok terjedtek el, a televíziózás széleskörűvé vált (és természetesen tartalmilag is jelentősen változott), illetve a második évezredtől különösen, hódító útjára lépett a web. A webes felületek új tipográfiák tervezését sürgették, hogy a cirill betűkhöz adaptálható tartalmak sikeresen működjenek az orosz piacon, illetve, hogy könnyítsék az olvasást. Visszatérve a plakátokhoz, a hatalmas billboard felüleleteknek legalább olyan fontos szerepük van a városokban legalábbis, mint nálunk (ahol szegényesebb az építészeti körkép, ott bizony vírusként terjed a vizuális szennyezés is). A figyelemfelkeltésért vívott kiélezett verseny azonban jelentős kreativitást szabadított fel, a mai orosz (reklám)plakát izgalmas, csakúgy mint a klasszikussá vált régiek.
Az idő zaja: Igor Gurovics. (zenei plakát)
Hogy árnyaljam a képet, a plakát ma sem csak és kizárólag a termékek eladásáról szól. Az üzenet és a kép misztikus találkozásának keresztmetszetében tehetséges, fiatal generáció áll. Egyik kiemelkedő képviselőjük Igor Gurovics. Gurovics plakátjai erőteljesen metaforikusak, végtelenül egyszerűek, és könnyedek, mégis lüktet bennük a célszerűség- információ- struktúra üteme, ahogy Szergej Szerov művészettörténész, a Grafikai Design Akadémia elnöke, hallja.
Zenei tájkép: Igor Gurovics plakátja
Színházi plakát: Igor Gurovics.
Egyforma szemek, egyforma szívek, egyforma kezek, csak a sorsuk más.
Az orosz grafikai design forradalmáraként ismert tervező, Rigában született 1967-ben. Tanulmányait Moszkvában végezte (az Iparművészeti Főiskolán), majd dolgozott Oroszországban, Franciaországban, Lettországban. 2oo2-ig az IMA-Press művészeti vezetője volt. Igor Gurovics számos hazai elismerésben részesült (legjobb grafika, legjobb plakát, reklámdesign, névjegykártya, naptár). A nemzetközi elismerést társaival, Anna Naumovával, és Erik Belouszovval, létrehozott OSTENGRUPPE hozta meg. Plate and Play nevű projektjük 2oo5-ben Salone Satellite díjat nyert.
A képen látható:Chapurin Casa luxus bútor, Collezione mobile utazó bútor, Plate & Play fénytestek, Hangos gondolat art ajándék, Boys & Toys játék
Az Ostengruppe önmagát alkotói laboratóriumként határozza meg, ahol a tagok egymást inspirálva együttműködésben dolgoznak. Elhatárolódnak a cég, az ügynökség megnevezéstől, ezzel hangsúlyozva munkájuk projekt jellegét, kreativitását és művészi beágyazottságát.
A 2oo6-os projekt, ami bejárta a világot: börönd bútorok: fekvőhely, éjjeli szekrény:
És végül íme a csapat (Erik Belouszov, Igor Gurovics, Anna Naumova, és az ex-tag Dima Kavko):
Utolsó kommentek