Savat öntöttek Szergej Filin, a moszkvai Bolsoj Színház művészeti igazgatójának arcába pénteken. És mintha ez önmagában nem lenne elég megdöbbentő, a híradások teljes egyetértésben nyilatkoznak arról, hogy a támadás oka valószínűleg a színházon belüli szakmai harcok lehettek. És az embernek megállt az esze.
Persze érdemes azt észben tartani, hogy Oroszországban a balettnek kissé más a státusza, mint nálunk. A balett szent és sérthetetlen, a balett az orosz kultúra része, sőt egyik legfontosabb (export) kincse. Ráadásul ha balett, akkor Bolsoj, és ha Bolsoj akkor balett. A balettáncosok nagyobb celebek, mint a sportolók, állandó helyük van biztosítva a TV-műsorokban és a bulvársajtó lapjain. Valahogy úgy kell elképzelni, hogy a balett a kultúrorosz focija: egy rendes moszkvai rendszeresen jár előadásokra, ismeri a csapatokat és a sztárokat, az edzőket és stílusokat.
Ezért aztán az orosz balettben rengeteg pénz és presztízs koncentrálódik, és mindez hatványozottan igaz az orosz balett zászlóshajójára a Bolsoj Színházra. A Színház épületét például kábé 250 milliárd forintnyi összegből újították fel 2005 és 2012 között, és az első új premierre már évekkel előre eladták az összes jegyet.
A balett és a Bolsoj fontosságának fényében már nem is olyan meglepő, hogy a Színház balettársulatának tagjai egytől-egyig megszállott, a saját jelentőségükkel túlontúl tisztában lévő emberek, akiknek ráadásul irtózatos nyomás alatt és hatalmas versenyben kell folyamatosan világszínvonalon alkotniuk. Az, hogy mit és hogyan játszanak a Bolsojban nemcsak nemzeti ügy, hanem egy maroknyi ember életének és életművének legfontosabb kérdése.
Bár a Bolsoj 237 éves történelmének egésze botrányoktól hangos, a mostani konfliktus eredetét a rendszerváltás előtti években kell keresni. A Színház Balettjének irányítását 1964-ben Jurij Grigorovics veszi át, aki utána több, mint harminc éven keresztül a Szovjetunió balett-világának egyik legfontosabb szereplője. Bár Grigorovics szakmai képességeit megkérdőjelezni nem szokás, tény, hogy egy vaskalapos szovjet konzervatívról van szó, a Bolsoj 1995-ig a szovjet művészeti ideológiának megfelelő, világos erkölcsi tanulságokat bemutató, klasszikus koreográfiájú balettokat mutat be. A nyugati balettvilág mindeközben azonban nagy változásokon megy keresztül, és az orosz művészek egy csoportja követné a világ trendjeit. 1995-ben sikerül lemondatniuk Grigorovicsot, de a Bolsoj gárdájában számos konzervatív maradt és bekövetkezett a szakadás, amely azóta is meghatározza a Bolsoj mindennapjait.
Az újítók és a konzervatívok közötti harc sok kellemetlen esetet okozott. Ezzel hozható kapcsolatba egy korábbi művészeti igazgató Alekszej Ratmanszkij hirtelen távozása Amerikába, holott többek szerint pont Ratmanszkij alatt élte legújabb fénykorát a Bolsoj balettje. A klánharc áldozatául esett Gennagyij Janyin, szintén ex-művészeti igazgató, aki azután kényszerült lemondani, hogy pornográf képek jelentek meg róla az interneten. És alighanem emiatt került most kórházba Filin is.
Filin a Bolsoj első táncosa volt több, mint egy évtizeden keresztül, tehát jól ismerte a társulat konzervatív csoportjait, ugyanakkor a nemzetközi körökben is otthonosan mozgott. Bár nagy reményeket fűztek hozzá, hogy Filin képes lesz a klánok közötti egyensúly fenntartására, ő leginkább a saját útját járta. Függetlensége többeknek szúrhatta a szemét, ugyanis Filint hetek óta zaklatták, éjjeli telefonhívásokkal, hacker-támadásokkal és fenyegetésekkel. Bár egyes források szerint Filin már gyilkossági kísérlettől tartott támadása előtt, posztjáról nem akar lemondani, tervei szerint a féléves rehabilitáció után visszatér a Bolsoj balettjének élére. Mi pedig szurkolunk, hogy művészeti missziójának megvalósítása ne kerüljön az életébe.
Ha szeretnél képeket nézni a frissen felújított Bolsoj Színházról, vagy szeretnéd látni Filint táncolni, csatlakozz hozzánk a Facebookon!
Utolsó kommentek