Oroszországban stoppolni első hangzásra az öngyilkosság egy igen kreatív módjának tűnhet, de számos útibeszámolóból, és a nagy stoppos kalauz, a Hitchwiki ajánlásából is az derül ki, mi sem egyszerűbb mint feltartott hüvelykujjal átszelni a világ legnagyobb országát. A legendás történetek szerint Oroszországon mindössze száz dollárból át lehet utazni, a Rotterdam-Vlagyivosztok táv pedig 17 nap alatt könnyedén megtehető. Külön ínyencség, hogy a szerencsés stopposok vonatokat és hajókat leinthetnek.

Erről számol be legalábbis a Oroszország és a világ egyik legnagyobb stoppos társasága, az Academy of Free Travel. Az ingyen utazás filozófiáját és know-how-ját terjesztő, 1995-ben alapított csoportnak ma már több mint száz tagja van, akik összesen több százezer kilométert stoppoltak a világ kilencven országában. Az egyik első expedíciójuk során a 10 ezer kilométeres Moszkva-Magadán (ez utóbbi Oroszország keleti partjainál, a semmi közepén található) távot teljesítették, de körbestoppolták például  Közép-Ázsiát is és eljutottak Moszkvából egészen Afrikáig. Legizgalmasabbnak tűnő oroszországi útjuk Szibéria sarkkörön túli részére vezetett, ahol egy soha be nem fejezett vasútvonal mentén haladtak végig, hétezer kilométert stoppolva, négyszázat pedig túrázva. Sajnos részletesebb beszámoló nincs erről az útról, pedig kíváncsi lennék, átlagosan hány percet kellett várni két autó feltűnése között.

Az elképesztő távolságok miatt Oroszországban a stopposok konkrétan sportot űznek az ingyen utazásából, azon versengve, hogy ki tett meg hosszabb utat egy nap leforgása alatt. Igor Szaveljev, a stoppolás egyik orosz prófétája egyszer csaknem ezer kilométert stoppolt egyetlen nap alatt, Ufától Nyizsnij Novgorodig, és ami a legjobb, hogy ezzel a teljesítménnyel még csak ki sem lépett a volgai  szövetségi „megyéből”. Ilyen nagy távokat Európában lehetetlen stoppal ennyire rövid idő alatt átszelni, mert a városok közel vannak egymáshoz, sok a leagázás, és leggyakrabban csak a kamionosok tesznek meg jelentősebb távokat egy nap alatt. Szavaljev tapasztalatai szerint Oroszországban egyébként átlagosan 600-700 kilométert lehet haladni stoppolva.

A haladást egyedül az utak rossz minősége és az autópályák hiánya lassítja. Minél Keletebbre megy az ember Oroszországban, annál valószínűbb, hogy még a főutak is csak sáros, keskeny földutak lesznek. Ami viszont jó ebben, hogy így tulajdonképpen bárhol neki lehet állni stoppolni, nem kell benzinkútról-benzikútra haladnia, mint például a nyugat-európai autópályákon. Ha pedig már elege van ez embernek a poros utakon való lassú döcögésből, egyszerűen csak leint egy vonatot, ahogy ezt tette például a hollandiai Peter, aki Rotterdamtól Vlagyivosztokig stoppolt 2005-ben.

Peter, aki azért indult útnak, hogy az Északi-tenger Rotterdamban palackozott vizét beleöntse a Csendes-óceánba Vlagyivosztokban, körülbelül egy hónap alatt tette meg a több mint 11 ezer kilométeres utat. Ebből csak 17 napot stoppolt, a fennmaradó időben pedig például a meglehetősen egzotikus Grusinszki fesztiválon mulatott, ahol a kempinget szubkultúrák szerint osztják fel, így van például külön sátorhelye a punkoknak, a stopposoknak, a cserkészeknek és családosoknak is.  Peternél gyorsabban, 10 nap alatt tette meg az út orosz szakaszát, a menyasszonyához igyekvő Alekszej, akinek mindösszes 100 dollárja volt a Moszkva-Habarovszk stopptúrára. Kalandjaiból dokumentumfilm-sorozat is készült, 8000 ezer kilométer szerelem címen. 

A holland Peter nagy útjáról pedig itt nézhettek képeket (érdemes, mert a részletes - angol nyelvű - képaláírásokkal együtt egy szuper szociográfia bontakozik ki Oroszországról: 

A lelkes hosszútávú-stopposok szerint Oroszország azért  ideális hely a stoppolásra, mert a hosszú távokat átszelő autósok keresik a társaságot, és különösen szeretik a külföldieket. Ezért aztán érdemes nagy hátizsákokkal és kempingfelszereléssel jelezni, hogy az ember nem helyi erő, mert ezzel jelentősen lehet növelni az esélyeket. Pénzt pedig maximum a nagyvárosokban egy-egy útért még a külföldiektől is, akiket sokan még most úgy kezelnek, mintha egy másik világból érkeztek volna, és sokkal kedvesebbek velük, mint honfitársaikkal - írja a nagy stoppos lexikon, a Hitchwiki.

Persze ha az egyszeri utazó arra vetemedik, hogy Oroszországban stoppoljon, nem feltétlenul az utak minősége vagy a hosszú távok aggasztjak, hanem például az, hogy majd jól kiraboljak vagy megölik az őrült oroszok. Mind a hitchwiki, mind az Oroszorszagot keresztul-kasul bejart stoppos nagyoregek szerint elég kicsi a valószínűsége annak, hogy valaki pont egy mániákus gyilkos kocsijába üljön be, arra viszont van esély, hogy sofőrünk már a beszállásunkkor is részeg, majd további jelentős vodkamennyiséget gurít le a torkán. Ha nagyon biztosra akarunk menni, érdemes az utak mentén körülbelül 100 kilométerenként elhelyezkedő rendőrőrsök előtt stoppolni. Állítólag ilyenkor a rendőrök is segítenek leinteni a kocsikat.

Oroszországban a stoppolás legnagyobb előnye más közlekedési módokkal szemben egyértelműen az, hogy a legeldugottabb zugokba is el lehet jutni, ahová nem jár se vonat, se busz. Elstoppolhatunk például az univerzum közepébe, amely Arhangleszk orosz értelemben vett közelében található, megnézhetjük az eszkimók egykori fővárosát Csukotáviában vagy a sámán piramisokat a Bajkál-tó partján.

*

Ha tetszett a poszt, és belenéznél a fent említett 8000km szerelem című filmbe, lájkolj minket a Facebookon