Nem találkoztam még olyan orosszal, akinek ne lett volna matrjoskája. És olyan turistával sem, akinek ne fordult volna meg a fejében, hogy Oroszországból matrjoskát vigyen haza ajándékba. Ha Oroszországot szeretnénk valahogy szimbolizálni, megjeleníteni képes formában és kevés a fantáziánk, előbb-utóbb a matrjoskánál lyukadunk ki. Azt gondolnánk, hogy mindez azért van, mert a matrjoska egy ősi orosz népi játék. Pedig szó sincs ilyesmiről. Tudjuk ki készítette az elsőt, nagyjából mikor és hol, és azt is, hogyan hódította meg a világot.

Az első matrjoska: Lány kakassal, Készítette: V. Zvjozdocskin és Sz. Maljutyin, 1899

Az 1890-es években, egy bizonyos Anatolij Mamontov, aki gyerekkönyvek kiadásával foglalkozott rájött, hogyan lehetne még több haszonra szert tenni a gyerekbizniszből és játékokat kezdett el árusítani. Saját játékműhelyt is létrehozott, és azt ott dolgozókat folyamatosan arra buzdította, hogy találjanak ki új játékokat. Innentől két verzió létezik. Az egyik szerint Mamontov Japánból hazahozott egy öreg bölcset, név szerint Fukurumát ábrázoló, szétszerelhető bábut. A másik történetben egy francia képes újságban a játékfejlesztő asztalos látott egy nevetséges babát, amit továbbfejlesztett. Mindenesetre Vaszilij Zvjozdocskin, az asztalos elkészített egy egymásba illeszthető babasorozatot, Mamontov, a főnök elvitte az Arbatra egy festőhöz, Szergej Maljutyinhoz, aki népművészeti motívumokat festett rá és a kész terméket az 1900-as párizsi világkiállításra küldték. És ez volt a siker titka: nem azért, mert bronzérmet kapott, hanem mert rengeteg megrendelést hozott a párizsi jelenlét. 1905-ben Vlagyimir Boruckij kézműves-vállalkozó elhívta a saját cégéhez Zvjozdocskint, betaníttatta vele a zagorszki (akkoriban és most megint: Szergijev Poszad) gyárban dolgozókat a matrjoska készítés fortélyára. Ez a gyár a mai napig a matrjoskakészítés fellegvára, múzeum is működik mellette. Később persze az egész országban gyártottak matrjoskákat, sajátos ízeket csempészve az elkészítés módjába. Mondjuk erre mindig kíváncsi voltam, hogyan készül. Nem mintha tudnám a titkot, de a lényeg: belülről kifelé dolgoznak, először a legkisebbet készítik el, ahhoz mérik a következőt és így tovább. (Köszönöm, hogy segíthettem azokon, akik nem így gondolták. Sokat agyaltam rajta és még utána is néztem.) És honnan a matrjoska név? A Matrjona elég népszerű női név volt akkoriban (eredete a latin matrona, jelentése családanya), ennek egyik becézett formája a Matrjoska. Anyaszimbólumnak tökéletes névválasztás.

A nyolcvanas évektől megszokott látvány a szuvenírboltokban a matrjoskák széles választéka, a tradícionálistól a parodisztikusig sokféle verziót lehet találni. Meglepő módon már a kezdeteknél sem csak a kosztümös-fejkendős-virágmintás lányok léteztek, egészen korán belendült a tematikus matrjoska-gyártás is. Regény- és mesehősök, történelmi figurák már az 1910-es, '20-as évek babáin megtalálhatók.

Répa mese, Készítette: Sarpanov mester, 1900-as évek

Kvartett, 1910-as évek

Gogol Revizora, 1910-es évek

Kutuzov tábornok és stábja, Készítette: I. Prohorov, 1912

Manapság többféle irányt lehet nyomon követni a matrjoskák változásában. Vannak, akik modernizálni akarják, a női divatot jobban követő szimbólumot akarnak faragni belőle. Mások a csináldmagad-matrjoskákban hisznek. A tematikus babák száma végtelen: a politikai karikatúráktól a nemzeti, nemzetiségi sajátosságokat magukon viselőkön át az antropomorf jegyektől megszabadított tárgyakig szinte bármivel lehet találkozni, ami matrjoska formát ölt.

Baskír matrjoskák

Baltikumi babák

Cseburaska és barátai

Az orosz kiadású Vogue címlapja